- Úvod
- Odborné články
- Čo sú ISO normy?
Čo sú ISO normy?
ISO normy sú jednotné medzinárodné normy, ktoré majú rovnaké znenie a rovnakú platnosť vo všetkých krajinách, ktoré sa ich rozhodli akceptovať. Norma ISO 9001:2015 rieši systém manažmentu kvality procesným prístupom. Uplatnenie tohto prístupu je základnou nutnosťou vo všetkých spoločnostiach, ktoré majú zavedený a následne certifikovaný systém manažérstva kvality. Systém manažérstva kvality preukazuje, že organizácia je schopná efektívne plniť požiadavky zákazníkov v celom reťazci.
Prečo je dobré zaviesť normu ISO 9001:2015 ?
Certifikácia podľa ISO 9001:2015 preukazuje, že systém manažérstva kvality bol posúdený s ohľadom na požiadavky praxe a je s nimi v súlade. Certifikát vydaný certifkačným orgánom oznamuje vašim zákazníkom, že ste zaviedli a udržiavate potrebné interné procesy na splnenie ich požiadaviek. Medzinárodne uznávaná norma ISO 9001:2015 je všeobecnou normou. Nevzťahuje sa výlučne na vybrané produkty, ale na všetky odvetvia priemyslu a služieb. Normu vypracovala Medzinárodná organizácia pre štandardizáciu (ISO) a jej účelom je stanoviť medzinárodné požiadavky na systém manažérstva kvality.
Dôvody prečo zaviesť ISO 9001: 2015 sú:
Interné - identifikácia a sprehľadnenie procesov v organizácii / systémové riešenia nie operatívne / a tým aj zefektívnenie činnosti organizácie, zníženie nezhodných výrokov a následne reklamácií, zvýšenie spokojnosti zákazníkov, sprehľadnenie riadenia používanej dokumentácie, presné a jasné určenie zodpovedností a právomoci pracovníkov na jednotlivých pracovných miestach, zvyšovanie úrovne komunikácie v internom prostredí organizácie a v styku so zákazníkmi a dodávateľmi.
Externé - vylepšenie image podniku, plnenie požiadaviek zákazníkov a účasť na výberových konaniach, predpríprava interných procesov na certifikáciu napr. podľa normy ISO/TS 16949:2009 a tým možnosť uchádzať sa o zákazky pre automobilový priemysel.
Ďalším dôvodom "prečo" je, ak klient chce získať silného obchodného partnera, štátne, mestské, ale i iné zákazky. Všetky tieto kľúčové subjekty (štát, mesto, významný obchodný partner ) vyvíjajú stále silnejší nátlak na dodávateľov a subdodávateľov (akýchkoľvek činností), aby boli držiteľmi certifikátu na systém manažérstva kvality podľa noriem "ISO 9000" (ISO 9001:2015).
Revidovaná norma ISO 9001:2008 a prechodné obdobie pre zavedenie ISO 9001:2015...
Prechodné obdobie je čas potrebný pre zavedenie nových a zmenených požiadaviek normy ISO 9001:2015 do existujúcich systémov manažérstva.
IAF - International Accreditation Forum – (www.iaf.nu) určilo 3 - ročné prechodné obdobie od publikácie normy, podľa IAF trvá tri roky a podľa rozhodnutia Slovenskej národnej akreditačnej služby – SNAS končí 15. septembra 2018.
Norma ISO 9001:2015 bola schválená 15. septembra 2015 a publikovaná 23. septembra 2015.
Certifikácia systémov manažérstva podľa normy ISO 9001:2008 nebude platná po uplynutí troch rokov od publikovania normy ISO 9001:2015. Certifikáty podľa normy ISO 9001:2008, ktoré budú vydané v priebehu prechodného obdobia, nebudú platné po jeho skončení.
Čo ponúka Avris Consulting organizáciám používajúcim ISO 9001:2008 z titulu revidovania normy?
Naša spoločnosť sa rozhodla ako jedna z prvých zareagovať na publikovanie normy ISO 9001:2015 a ponúka klientom implementáciu v nasledovných fázach:
Prvá fáza - po zoznámení sa s dokumentáciou klienta vykonávame analýzu rozdielov v zmysle noriem, aby boli identifikované rozdiely, ktoré musí klient riešiť tak, aby splnil požiadavky novej normy. Analýza rozdielov je vykonávaná formou interného auditu u klienta, ktorú pre klienta vykonajú naši kvalifikovaní konzultanti v zmysle vzájomne odsúhlaseného termínovaného plánu z novej normy ISO 9001:2015.
Druhá fáza - je vypracovanie akčného plánu/správy, aby klient mohol naplánovať a zabezpečiť všetky potrebné zdroje, ktoré bude potrebovať pre prechod na novú normu.
Tretia fáza – konzultačná činnosť a podpora pre implementáciu revidovanej normy u klienta.
Súčasne s normou ISO 9001:2015 bola publikovaná aj revidovaná norma ISO 9000:2015 Systémy manažérstva kvality – Základy a slovník. Norma obsahuje nové a aktualizované termíny a ich definície, ktoré v prípade objednania konzultácii v našej spoločnosti budú zapracované do Vašej dokumentácie našimi konzultantmi .
V novej norme sú termíny rozdelené do 13 oblastí. Norma zahŕňa celkom 146 termínov a ich definícií (pôvodne norma zahŕňala 84 termínov a definícií)!
V mnohých prípadoch si manažéri nechávajú prípravu prechodu na revidované normy na poslednú chvíľu, keď sa blíži koniec prechodného obdobia. Potom s prekvapením zistia, že implementácia nových a zmenených požiadaviek ISO noriem do súčasných systémov manažérstva vyžaduje viac času a zdrojov ako predpokladali. Je to chyba, ktorá prináša veľa zbytočného stresu a rizík. Neuvedomujú si, že existujú požiadavky, ktoré je možné implementovať už teraz našimi kvalifikovanými audítormi a konzultačnou činnosťou.
Avris Consulting spol. s r.o., Kutlíkova 17, 852 50 Bratislava, tel.: +421 904 244 644
- autor:
- Ing. František Hlavatý, Avris Consulting spol. s r.o.