- Úvod
- Odborné články
- Pavol Soviš z VECTARY: 3D modelovanie chceme sprístupniť masám
Pavol Soviš z VECTARY: 3D modelovanie chceme sprístupniť masám
Zaujímavý rozhovor s Pavlom Sovišom zo spoločnosti CTO, ktorý priblížil nádejný slovenský projekt Vectary.
Ahoj Pavol, skús nám vlastnými slovami zhrnúť, čo je Vectary?
VECTARY je platforma, kde si môže ktokoľvek aj bez predchádzajúcich skúseností vytvoriť 3D model priamo vo svojom internetovom prehliadači. To, čo nadizajnuje, je okamžite použiteľné do 3D tlače, vo vývoji hier, a podobne. Výnimočné je práve to, že okrem plnohodnotného modelovacieho nástroja má každý k dispozícii aj galériu modelov od ostatných užívateľov, ktoré si môže rovno stiahnuť alebo modifikovať podľa seba. Na čo sa ešte zameriavame je parametrický dizajn, vďaka ktorému si každý môže vymodelovať napríklad koleso len tým, že posúva pár sliderov. Takýmto spôsobom sprístupňujeme 3D modelovanie masám. Všetko funguje online, bez inštalácie a zadarmo.
V našich očiach je to skutočne kvalitný nástroj, ktorý využijú mnohí kreatívci. Ako vás to vôbec napadlo, pustiť sa do niečoho takého komplexného? Niekto robí jednoduchú appku, vy 3D modelovací softvér, ktorý si vyžaduje pomerne komplexné výpočty.
Pôvodne sme vymysleli spôsob, ako fyzicky vyrábať veľké modely na domácich 3D tlačiarňach o veľkosti mikrovlnky. Po pár mesiacoch sme ale zistili, že s takým šikovným tímom dokážeme omnoho viac. Napriek tomu to nebolo žiadne spontánne rozhodnutie. Za tým, čo je VECTARY teraz, stojí prepracovaný biznis plán, stovky hodín argumentácií a hľadania tých najlepších riešení.
Neobával si sa konkurencie veľkých softvérov svetových firiem? 3D modelovanie predsa len nie je tá najjednoduchšia oblasť.
Ale áno, tá obava je tu vždy. Obzvlášť, keď človek zo všetkých strán počúva: “Príde niekto s rádovo vyššou investíciou a prevalcuje vás.” My sme sa však zavreli na dva roky do kanclu a tvrdo sme makali v tichosti a vedeli sme, že našou najväčšou výhodou je, že nie sme skamenelý gigant. Až do decembra minulého roka o nás nikto nevedel. Akonáhle sme spustili našu prerelease stránku, mali sme pocit, že vybuchol internet. Za pár hodín sme nazbierali tisíce záujemcov o beta testing a do dnešného dňa ich počet neustále rastie. Veľké softvérové firmy nás spočiatku nebrali vážne, ale teraz nás pozorne sledujú a s niektorými aj rokujeme. Svedčí o tom aj fakt, že nás pozvali na prestížnu konferenciu Develop3DLive vo Warwicku, kde nás už čakali ich zástupcovia. Celkovo sa konkurenciu nesnažíme brať ako niečo zlé, ale ako príležitosť posunúť náš biznis. A myslím, že je to vzájomné.
Kto všetko stojí za Vectary?
S nápadom prišiel Michal Koor (CEO), skúsený priemyselný dizajnér a podnikateľ. Málokto vie, že máme na Slovensku človeka, ktorého dizajny sa predávajú v miliónoch po celom svete. Michal založil aj FORMLAB, aktuálne jedno z najväčších prototypových štúdií v strednej a východnej Európe. Dali sme sa dokopy, lebo len nápad a vízia nestačí, treba aj realizáciu. Tam som bol zase skúsenejší ja. Avšak bez skvelých ľudí by sa nám o takomto produkte ani nesnívalo. Z pôvodného tímu by som vyzdvihol Milana Gladiša a Romana Danielisa. Chalani k nám došli ako úplní juniori, ktorí sa za krátky čas vypracovali na produktovú a programátorskú špičku.
Ako dlho ste na Vectary pracovali, kým bola hotová prvá funkčná verzia?
Prvý interný modelovací hackathon prišiel asi po 8 mesiacoch vývoja, no porovnávať to s dnešnou verziou nie je možné. Celkovo sa na produkte makalo cez 20 mesiacov, ale tento proces nebude nikdy hotový. Možnosti, kam VECTARY posúvať, sú obrovské.
Prezraď niečo o VECTARY z pohľadu programátora. Na akom programovacom jazyku fungujete? A čo by mal vedieť taký záujemca o prácu vo VECTARY?
Ak je otázkou, aký je náš technologický stack, tak fungujeme výhradne na JavaScripte. Či už ide o webovú platformu založenú na mikroservisoch, alebo o 3D editor, ktorého engine sme si nakódili od piky v čistom JavaScripte. Toto nie je také bežné, aj tie najpopulárnejšie modelovacie softy dnes fungujú na desiatky rokov starých enginoch — s tým súvisí aj to, prečo sa tak ťažko inovujú.
Jediná požiadavka na nových parťákov je, aby boli zvedaví. Všetko ostatné vieme naučiť a radi na to aj poskytneme priestor. Dokonca uvažujeme aj nad školou 3D programovania, najprv ale musíme zistiť, aký by bol o to v komunite záujem. Taktiež stojí za zmienku, že hľadáme aj ľudí, čo sa zaujímajú o funkcionálne programovanie, čo je relatívne neštandardné.
Nedá sa neopýtať sa, ako to bolo s financiami. Je to chúlostivá otázka, ale na to, aby ste to dali dokopy určite bolo treba nejaký kapitál, však?
Samozrejme, to bola jedna z podmienok našej spolupráce. Na to, aby sme sa mohli sústrediť iba na produkt, sme zobrali externých investorov, nakoľko vyrobiť tak veľký a komplexný softvér vo vlastnej réžii nie je ľahké. Financiám na rozbeh vďačíme Neulogy Ventures a ďalším štyrom súkromným investorom.
Mal si aj neprajníkov a tých, čo ťa odhovárali?
Odhováranie až taký problém nebol. Skôr sme sa stretávali so skeptikmi. No pri dobrom tíme, výdrži a možno aj troche tvrdohlavosti sa dá dospieť k pozoruhodnému výsledku.
V čom má VECTARY výhodu oproti ostatným robustným softvérom a pre koho je vlastne určený?
Žiadna inštalácia, cena 0 eur, je oproti drahým etablovaným 3D softvérom doslova na nezaplatenie :) Možno najdôležitejšie ale je, že sme minimalizovali počet funkcií a používanie VECTARY by mali zvládať aj menej skúsení dizajnéri — kutilovia, makeri, šperkári zo Sashe, hocikto, kto má chuť vytvoriť si niečo vlastné — nech je to keramická váza, skleník v tvare slona, či postavička do hry. Práve pre túto cieľovú skupinu takýto nástroj chýbal. Nemusíte byť ani majiteľom 3D tlačiarne. Vo svete už existuje nespočetné množstvo služieb, kde si svoj model môžete dať vytlačiť.
Na druhej strane profesionáli ocenia VECTARY najmä ako nástroj na vytváranie konceptov. Nevýhoda súčasných CAD nástrojov, ktoré dizajnéri väčšinou používajú je, že je to skôr inžiniersky nástroj. Musíte mať naozaj premyslené, čo a ako idete dizajnovať. A z procesu tvorby sa akoby strácala kreativita — len tak sa hrať s formou bez konkrétneho plánu.
Ako sa mu teda teraz darí? U nás aj vo svete.
Odozvy sú zatiaľ skvelé a to sme oficiálne ešte nespustili. Aktuálne sme zahájili postupné vypúšťanie pre prvých desať tisíc nadšencov na čakacej listine. Počas nasledujúcich mesiacov bude VECTARY v uzavretom beta móde, kedy budeme vychytávať spätnú väzbu a tvrdo pracovať na produkte.
Určite máte nejaké zaujímavé plány do budúcna, vieš nám niečo prezradiť?
Plány do budúcnosti máme obrovské — od otvorených API, vďaka ktorým si bude môcť ktokoľvek vytvoriť novú funkcionalitu, až po prepojenie s existujúcimi službami na 3D tlač. Je to nikdy nekončiaci proces, ale o to zaujímavejší. Na rast firmy máme dostatok financií. Tento rok chceme zdvojnásobiť tím na cca 30 — 40 ľudí. Čoskoro tiež otvoríme novú pobočku v New Yorku. Možnosť odskočiť si pracovať na pár týždňov za veľkú mláku — to bude super príležitosť aj pre našich ľudí.
Chcel by si ešte niečo dodať?
Chcel by som vyzvať šikovných ľudí, aby nás neváhali kontaktovať ohľadom spolupráce. Hľadáme ich množstvo najmä v oblasti 3D modelovania, dizajnérov, javascriptových developerov, ale aj ľudí na marketing a customer service. Netreba sa báť, ak niečo neovládate, hľadáme ľudí s nadšením a radi vás všetko naučíme. Viac info nájdete na našom webe vectary.com, alebo nám môžete rovno napísať na jobs@vectary.com :)
Zdroj: www.startitup.sk
- autor:
- Ľudovít Nastišin