Reportáž z tlačovej besedy Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR zo dňa 8.3.2017

Reportáž z tlačovej besedy Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR zo dňa 8.3.2017

Zväz obchodu a cestovného ruchu SR bude aktívne prispievať k výraznému a stálemu znižovaniu počtu plastových nákupných tašiek a vrecúšok na tovary pre zlepšenie životného prostredia v našej krajine.

1. „Igelitky“

Obchodníci združení vo Zväze obchodu a cestovného ruchu SR (ZOCR SR) sú si vedomí, že prevažné množstvo plastových tašiek, tzv. igelitiek,  sa dostáva do obehu práve prostredníctvom obchodných prevádzok. Budú preto aktívne prispievať k výraznému a stálemu znižovaniu počtu plastových nákupných tašiek a vrecúšok na tovary poskytovanými v obchodoch, ako jednému zo spôsobov k zlepšeniu životného prostredia v našej krajine.

Z toho dôvodu sa ZOCR SR pripojil k iniciatíve ministra životného prostredia SR Solymosa „Slovensko bez igelitiek.“

„Už dnes dobrovoľne sledujeme počty rozličných druhov používaných plastových tašiek a vrecúšok na tovar v našich predajnich s cieľom každoročne znižovať tieto čísla. Niektoré členské spoločnosti ZOCR SR už plastové tašky vôbec nepoužívajú.  Intenzívne hľadáme adekvátne a cenovo prístupné alternatívy k plastovým taškám, najmä znovu použiteľné a/alebo recyklovateľné náhrady: papierové, textilné, z ďalších prírodných alebo bio-degradovateľných materiálov. Chceme znížiť nielen používanie „igelitiek“, ale napr. aj používanie plastových vrecúšok na vážený a kusový tovar: ovocie, zeleninu, pekárenské výrobky a ponúkať ich alternatívy. Považujeme  za potrebné tieto opatrenia presadzovať aj u predajcov nepotravinárskeho tovaru, kde tiež povzbudzujeme našich členov, aby využívali alternatívne spôsoby balenia tovaru pre zákazníka,“ povedal Pavol Konštiak, prezident ZOCR SR.

„Hľadáme osvedčené a úspešné príklady z iných krajín: napr. skúmame možnosť vrátenia finančného obnosu za nepoužitie igelitky, resp. za použitie vlastnej tašky namiesto ich spoplatňovania, keďže takýto model by mohol byť atraktívny pre spotrebiteľa,“ dodal.

ZOCR SR vzdeláva svojich členov v hľadaní alternatív priaznivejších pre životné prostredie, avšak za veľmi dôležité považujeme najmä vzdelávanie spotrebiteľa a jeho výchovu k používaniu ekologicky vhodnejších možností pri ukladaní a preprave nákupov.

Sme presvedčení, že alternatívy k igelitkám poskytujú tiež možnosti pre malých a stredných slovenských výrobcov, aby ponúkli pre trh vhodné náhrady za plastové tašky.

V tejto súvislosti sme však znepokojení tým, že na jednej strane hľadáme vhodné a cenovo prístupné náhrady za materiály škodlivé pre životné prostredie, pričom na druhej strane nám až niekoľkonásobne stúpajú náklady súvisiace s rastom recyklačných  a likvidačných poplatkov za odpady. Upozorňujeme preto, že tieto neúmerne zvýšené náklady sa môžu v konečnom dôsledku preniesť do spotrebiteľských cien.

Možno preto očakávať, že v priebehu roka 2017 dôjde najmä u tých výrobkov, kde výrobcom extrémne stúpli poplatky za likvidáciu odpadu z obalov (napr. sklo – nápojový a konzervárenský priemysel) k  zvýšeniu cien, ktoré budú výrobcovia premietať voči obchodu a obchodníci voči spotrebiteľom. ZOCR SR presadzuje v tomto smere korektný postup pri zvyšovaní cien.


2. Dvojaká kvalita potravín

ZOCR SR pozorne sleduje znepokojenie časti verejnosti, štátnych orgánov a médií v súvislosti so správami kontrolných orgánov o rozličnej kvalite a zložení potravín ponúkaných a predávaných s rovnakým názvom, značkou a obalom v rôznych členských štátoch Európskej únie, či dokonca za jej hranicami.

ZOCR SR preto chápe a podporuje iniciatívu ministerky pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriely Matečnej a snahu prijať k riešeniu tohto problému závery aj na úrovni EÚ.

Sme presvedčení, že každý výrobca potravinárskeho tovaru, ktorý vyrába a dodáva na trh takýto výrobok by mal garantovať, že zloženie a kvalita tohto výrobku je rovnaká nielen na Slovensku, ale aj v rámci EÚ a dokonca  u svetových značiek i na všetkých trhoch. Neobstoja námietky o iných chuťových či kvalitatívnych nárokoch spotrebiteľov v rôznych krajinách či regiónoch, najmä keď výroba u identicky označených výrobkov pre niektoré trhy, najmä v strednej a východnej Európe, používa lacnejšie - menej kvalitné suroviny - alebo sú odchýlky v zložení výrobku.

"Pre spotrebiteľa je to zavádzajúce, pretože v rovnakom obale očakáva rovnaký výrobok,“ povedal Konštiak.

„Aj keď zloženie výrobku je vo výlučnej kompetencii výrobcu, ktorý zodpovedá za kvalitu a bezpečnosť, obchodníci nesúhlasia s praktikami zavádzajúcimi spotrebiteľa. Každý výrobca má možnosť prípadné vážne regionálne rozdielnosti oproti štandardnej chuti či  kvalite zloženia výrobku riešiť iným názvom resp. označením výrobku,“ uviedol.

  • autor:
  • ZOCR SR

    Fotografie



    Mohlo by vás tiež zaujímať



     

    Najnovšie inzeráty

    Plastikársky slovník