Vek plastov v automobilizme sa vďaka BASF približuje

Vek plastov v automobilizme sa vďaka BASF približuje

Automobilizmus sa od svojich počiatkov vyvinul tak, že dnešné auto už nie je možné porovnať s jeho predchodcami. V súčasnosti sme svedkami kvalitatívnej zmeny ohromného dosahu: s postupným rozvojom plastov môžeme v budúcnosti dúfať v to, že z kovu ostane iba základná konštrukcia vozidla.

Prečo smerujeme k vyššiemu podielu plastov? Majú menšiu hmotnosť. Len pre porovnanie: zatiaľ čo m3 ocele váži 7 850 kg, alebo hliníka 2 700 kg, tak plasty dosahujú hmotnosť iba medzi 1 000 - 2 000 kg na m3. Alebo iný základný údaj: teplota, pri ktorej sa taví oceľ je 1 350 - 1 400 °C (pri hliníku 658 °C), u plastov sa jedná len o 200 - 400 °C (v závislosti od konkrétneho druhu materiálu). Tieto údaje sú zásadné. Úspora 100 kg na váhe znamená zníženie spotreby paliva o 0,4 litra na 100 km. Rovnako tak výrazne nižšia teplota tavenia prináša nezanedbateľnú energetickú úsporu. Z princípu sú všetky termoplasty recyklovateľné. Dnes sa 90% vyťaženej ropy spáli, len 10% ropy sa využije pre chemické účely - aj v tomto môžeme v budúcnosti očakávať premenu. Plasty tak predstavujú ekologické riešenia a prispievajú podstatnou mierou k redukcii emisií CO2.

Využitie plastov pri výrobe automobilov stúpa. Kým v roku 1970 plasty predstavovali 6% váhy vozidla, tak dnešný stav dosahuje rozpätie 12 - 15% a hypotézy predpokladajú, že v roku 2020 bude plast tvoriť štvrtinu hmotnosti automobilu.

Rozvoj plastov pomáha uskutočňovať nové trendy v konštrukcii automobilov. Elektromobily začínajú byť skutočne reálnou alternatívou minimálne pre mestskú mobilitu. Vďaka hmotnostnej úspore môže byť automobil vybavený i ďalšími prvkami, ktoré boli ešte pred niekoľkými rokmi ťažko predstaviteľné. Nedoceniteľné je rozsiahlejšie použitie plastov v automobiloch aj pri zmierňovaní dopadu na životné prostredie. BASF si je vedomá potenciálu, ktorý plasty do budúcna vo všetkých sférach života predstavujú a snaží sa vzhľadom ku svojej významnej úlohe hrať prím v určovaní budúceho vývoja," uviedol Jiří Kubík, obchodný zástupca BASF pre termoplasty pre automobilový priemysel.

BASF je chemická spoločnosť, ktorá dodáva vôbec najväčšie množstvo materiálov do automobilového priemyslu. Len z posledného obdobia to dokazujú dve koncepčné vozidlá, ktoré slúžia ako zdroj inšpirácie pre konštruktérov: i-Flow vyvinutý v spolupráci s juhokórejskou automobilkou Hyundai a elektromobil Smart Forvision, ktorý bol verejnosti predstavený minulý rok na autosalóne vo Frankfurte. Síce sú obe vozidlá konceptmi, no ich konkrétne prvky dávajú možnosť nahliadnuť do nie tak vzdialenej budúcnosti.

Príklady inovatívneho využitia plastov BASF - vyššia bezpečnosť, komfort a šetrnosť k životnému prostrediu

Špeciálna výstuha nárazníka (umiestnená za nárazníkom) vyrobená z Ultramidu®, po prvýkrát použitá v modeli Opel Insignia, zabezpečuje výrazne vyššiu ochranu zdravia chodcov. Výstuha z materiálu Ultramid® totiž vykazuje trikrát väčšiu tuhosť a absorpciu energie oproti klasickému prevedeniu a zaisťuje riadenú deformáciu tak, aby v prípade zranenia chodca došlo k čo najmenšiemu poškodeniu zdravia.

Ku zvýšenej bezpečnosti prispievajú i nové opierky hlavy z plastu BASF, ktoré boli použité po prvýkrát vo vozidlách značky BMW. Opierka je neoceniteľná pri chránení krčnej chrbtice v prípade spätného nárazu. V prípade nárazu o sile väčšej ako 12 km/hod. sa spustí aktivátor umiestnený v opierke, pružina okamžite posunie prednú polovicu opierky dopredu, čím sa výrazne zmierni riziko zranenia.

Spoločnosť BASF nedávno predstavila prvé celoplastové disky kolies, ktoré možno sériovo vyrábať, vo vozidle Smart Forvision. Tieto plastové disky vážia spolu o 12 kg menej (3 kg úspora na jednom kolese) oproti tým súčasným. Každá hmotnostná úspora je tiež neoceniteľná v rozvoji elektromobilov, pretože čím menšia bude hmotnosť vozidla, tým dlhší bude dojazd elektromobilu.

Disk 
  
Pre znižovanie hmotnosti (a tým pádom pre rozvoj elektromobility) sú nesmierne významné samozhášavé materiály novej generácie. Tieto materiály umožňujú vybaviť elektromobil radom dielov z plastov, ktoré popri zaisteniu potrebných elektrických vlastností prispievajú k vyššej bezpečnosti pri prípadnom vznietení. K potrebnému zníženiu hmotnosti elektromobilu dopomáhajú taktiež plastové diely karosérie nahrádzajúce klasický plech: napríklad blatníky z online lakovateľného Utramidu® TOP.

Spoločnosť BASF však myslí aj na rozvoj plastov v automobiloch poháňaných turbomotormi. Plastové diely z Ultramid® Endure prinášajú riešenie v oblasti prípravy paliva v blízkosti motora - ľahko totiž odolávajú nepretržitému používaniu pri teplote 220°C a krátkodobo dokonca 240°C (diely chladiča vzduchu, potrubie prívodu vzduchu a sacieho modulu, atď.)

BASF taktiež napríklad v spolupráci so spoločnosťou Sika Sweiz vyvinula, po prvýkrát pre automobilku Peugeot, špeciálne vystuženie karosérie v oblasti rámu piatych dverí pomocou materiálu Utramid A3WG10, čo prináša zosilnenie konštrukcie a slúži k pohlcovaniu pôsobiacich síl.

Príkladov špeciálnych plastových materiálov je mnoho. Vodičom spríjemňujú jazdu autom, viac ochraňujú ich bezpečnosť, umožňujú realizovať v minulosti takmer nepredstaviteľné konštrukčné prvky a v neposlednom rade sú šetrné k životnému prostrediu. Tieto nedoceniteľné príspevky chemickej spoločnosti však bežný užívateľ vozidla v podstate ani nemôže zaregistrovať, no bez nich by dnešný automobilizmus nebol predstaviteľný.

  • autor:
  • Silvia Tajbliková, BASF


    Mohlo by vás tiež zaujímať



     

    Najnovšie inzeráty

    Plastikársky slovník