Wittmann Battenfeld: Majú ešte výstavy po COVID-19 zmysel?

Wittmann Battenfeld: Majú ešte výstavy po COVID-19 zmysel?

Zo všetkých strán sa na nás už od marca valia správy o COVID-19. Tento neviditeľný nepriateľ nás zasiahol na všetkých frontoch. Neobmedzil nás len v súkromí, ale aj v práci. Pokles objednávok, zákaziek, dopytu, alebo problémy s pracovníkmi, ktorí museli zostať doma s deťmi, či v karanténe kvôli podozreniu, alebo dokonca COVID-u samotnému.

Jedna z oblastí nášho pracovného života, veľtrhy a výstavy, dostala takpovediac plný zásah. Keďže sú to hromadné akcie, ktoré sa najviac konajú na jar a jeseň, odniesli si to naplno. Väčšina firiem sa zachovala zodpovedne a svoje účasti na veľtrhoch a výstavách zrušili už v predstihu. Ide im predsa o ochranu zdravia vlastných pracovníkov, ako aj zákazníkov a takáto akcia je ako stvorená pre šírenie vírusu. Preto aj tie výstavy, z ktorých sa časť účastníkov neodhlásila organizátori zrušili, či presunuli na rok 2021.

Namiesto reálnych stretnutí na výstaviskách sa veľa organizátorov rozhodlo urobiť výstavy vo virtuálnom svete. Firmy si prichystali zariadenia, technológie, či výrobky, ktoré mali pôvodne zámer ukázať verejnosti vo výstavných halách, natočili videá, urobili fotky a vystavujú v online priestore. Poviete si: „Je to skvelé! Konečne moderné spôsoby a 21. storočie dorazili aj na výstavy. Veď stoja zbytočne veľa peňazí a takto si každý pozrie čo potrebuje, čo ho zaujíma a to z pohodlia kancelárie, či z „home office-u“. Človek ušetrí čas, náklady na dopravu, ubytovanie, netrápia ho masy ľudí na výstavisku, parkovanie pre služobné auto, nemusí so sebou „vláčiť“ tašky plné katalógov, vzoriek tovarov a prezentačných predmetov.“

Áno, toho všetkého je človek ušetrený. Ale.

Chýba nám kontakt. Kontakt s tými, ktorí s nami robia obchody. S tými, ktorí nás navštevujú, aby nám ponúkli svoje výrobky, či služby. Chýba nám možnosť vidieť ponúkané zariadenie, či výrobok na vlastné oči, alebo si naň siahnuť, odskúšať funkčnosť, porovnať ho s inými produktami z vedľajšieho stánku, či haly, vymeniť si názory a skúsenosti s technikmi a predajcami. Chýba nám fyzický kontakt. Platí dávne porekadlo, že je lepšie jeden krát vidieť, ako desaťkrát počuť, v tomto prípade sa to dá parafrázovať na – lepšie jeden krát vidieť v skutočnosti, ako desaťkrát na internete.

Majú ešte výstavy po COVID-19 zmysel? - Wittmann Battenfeld CZ spol. s r.o. 
  


Veľa ľudí chodí na veľtrhy pre inšpiráciu. Nie že by si nedokázali všetko nájsť na už spomenutom internete, to ani náhodou, ale chodia tam skôr po nápady. Človeku ani nepríde na um, aké veci od výmyslu sveta dokáže na výstave nájsť, čo by mu v online priestore ani nenapadlo hľadať. Zbadajú výrobok, technológiu, zariadenie a v hlave im skrsne nápad na niečo nové. Keby neboli na výstave, asi by im ani na um nezišlo niečo podobné vyhľadávať, nápad by nevznikol. A tak výstavy pomáhajú novým ideám, spolupráci a vytvárajú nové partnerstvá.

Častokrát hovorím zákazníkom, že výstavy nie sú iba „zabijak času“. Výstavy sú o vzdelávaní. Vystavovatelia na nich ponúkajú to najmodernejšie a najlepšie, čo majú. Ukazujú nové technológie, postupy, produkty, ktoré ešte nie sú na trhu, sú niečím iné, revolučné, nové, posúvajú hranice vedomostí, či techniky ďalej. Pozorný návštevník preto neodchádza z výstavy iba s igelitkou prepchanou hlúposťami, ale predovšetkým s hlavou plnou informácií a inovácií. Áno, výstavy sú súčasť vzdelávania, čo si častokrát zamestnávatelia neuvedomujú. Dať možnosť svojim pracovníkom navštíviť výstavu je teda niečo viac, ako ich len poslať na „zbytočnú“ služobnú cestu. Ak majú pracovníci cieľ, či už vyriešenie nejakého problému, alebo majú po návrate dodať len obyčajný report o inováciách a možnostiach zlepšenia pre vlastnú firmu, výstava má zmysel. A má väčší zmysel, ako debata s niekým cez webové rozhranie, či cez telefón, pretože pri priamom kontakte a debate medzi štyrmi, či viacerými očami sa človek dozvie viac.

Veľtrhy a výstavy však nie sú len o tovare, strojoch, výrobkoch, či službách. Sú o stretávaní sa. Ak za Vami príde dodávateľ do firmy, máte na neho zvyčajne len chvíľku, jednanie sa nesie v čisto vecnej, pracovnej rovine a veľa krát končí predčasne, keďže Vás šéf, alebo kolega odvolá kvôli závažnej záležitosti. Keď však prídete na výstavu, za svojim obchodným partnerom, máte čas sa zastaviť a porozprávať sa s ním aj trochu neformálne, keď už ste vybavili všetky pracovné úlohy. Nie ste vo firme, preto Vás z výstavy nemôže odvolať šéf, ste desiatky, možno stovky až tisíce kilometrov ďaleko. Aj takéto stretnutia s chvíľkou kľudu a oddychu prinášajú možnosť urobiť s obyčajného dodávateľa partnera. Niekoho, na koho sa môžete spoľahnúť a viete, že Vám pri probléme pomôže radou, alebo produktom.

Niekedy sa na výstavách zdá, že čas plynie akosi pomalšie. Nie, nie je to kvôli tomu, že sa tam niekto prišiel takpovediac „flákať“, skôr preto, že na nich nie je cítiť ten zhon a uponáhľanosť všedných dní. Aj preto si myslím, že po zvládnutí epidémie COVIDU-19 sa na výstavách opäť stretneme, aby sme si podali ruky, predviedli novinky, ale aj prehodili zopár slov o tom, ako sme tie zvláštne časy „korony“ zvládli.


Článok bol publikovaný v aimagazine.

  • autor:
  • Wittmann Battenfeld CZ spol. s r.o.


Mohlo by vás tiež zaujímať



 

Najnovšie inzeráty

Plastikársky slovník