Euro 7: Dohoda o nových pravidlách EÚ na zníženie emisií z cestnej dopravy
Cieľom nariadenia o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a dohľade nad trhom s nimi (Euro 7) je podporiť prechod na ekologickú mobilitu a udržať ceny osobných a úžitkových vozidiel dostupné pre občanov a podniky. Vozidlá budú musieť dlhšie spĺňať nové normy, čím sa zabezpečí, že zostanú čistejšie počas celej svojej životnosti.
Aktualizované limity pre emisie výfukových plynov
V prípade osobných a dodávkových automobilov sa účastníci rokovaní dohodli na zachovaní súčasných skúšobných podmienok a limitov emisií výfukových plynov podľa normy Euro 6. Na žiadosť Parlamentu sa počet častíc vo výfukových plynoch bude merať na úrovni PN10 (namiesto PN23).
V prípade autobusov a nákladných vozidiel dohodnutý návrh obsahuje prísnejšie limity pre emisie výfukových plynov merané v laboratóriách (napr. limit NOx 200 mg/kWh) a v reálnych jazdných podmienkach (limit NOx 260 mg/kWh), pričom sa zachovávajú súčasné podmienky testovania Euro 6.
Menšie emisie častíc z pneumatík a bŕzd, zvýšená životnosť batérie
Dohoda stanovuje limity emisií brzdných častíc (PM10) pre osobné a dodávkové vozidlá (3 mg/km pre čisto elektrické vozidlá; 7 mg/km pre väčšinu vozidiel so spaľovacím motorom (ICE), hybridných elektrických vozidiel a vozidiel s palivovými článkami a 11 mg/km pre veľké dodávky s ICE). Zavádzajú sa v ňom aj minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérií v elektrických a hybridných automobiloch (80 % od začiatku životnosti do piatich rokov alebo 100 000 km a 72 % do ôsmich rokov alebo 160 000 km) a dodávkach (75 % od začiatku životnosti do piatich rokov alebo 100 000 km a 67 % do ôsmich rokov alebo 160 000 km).
Český poslanec európskeho parlamentu Alexandr Vondra (ECR, CZ) uviedol: "Touto dohodou sme úspešne dosiahli rovnováhu medzi environmentálnymi cieľmi a životne dôležitými záujmami výrobcov. Cieľom rokovaní bolo zabezpečiť cenovú dostupnosť nových menších automobilov so spaľovacími motormi pre domácich zákazníkov a zároveň umožniť automobilovému priemyslu pripraviť sa na očakávanú celkovú transformáciu tohto odvetvia. Európska únia sa teraz bude zaoberať aj emisiami z bŕzd a pneumatík a zabezpečí vyššiu životnosť batérií."
Európsky automobilový priemysel na križovatke: Je čas konať, zabrániť pokutám a obmedziť regulácie
30.12.2024 Úvodný deň 7. ročníka najväčšieho stredoeurópskeho podujatia CEE Automotive Supply Chain sa niesol v znamení prednášok a panelových diskusií odborníkov zo Slovenska, Česka a Európy. Jednoznačne sa zhodli, že cestou z aktuálnej...