Premena odpadu na nové produkty –
 BASF predstavuje dva nové postupy recyklácie polyamidov z vozidiel po skončení životnosti

Premena odpadu na nové produkty –
 BASF predstavuje dva nové postupy recyklácie polyamidov z vozidiel po skončení životnosti
Na tohtoročnom veľtrhu K 2025 predstavila spoločnosť BASF za účasti spolupracujúcich partnerov dve priekopnícke technológie, ktoré umožňujú recyklovať polyamidy z vozidiel po skončení životnosti. Zatiaľ čo zhodnocovanie kovov z vyradených vozidiel sa úspešne vykonáva už niekoľko desaťročí, zhruba 200 kilogramov plastov z každého vozidla často končí v spaľovni. Zmeniť to chcú nové technológie od spoločnosti BASF, najmä vzhľadom na chystané regulačné požiadavky nariadenia ELVR, ktoré sa týka vozidiel na konci životnosti. Pilotné projekty ukazujú spôsob, akým možno automobilový odpad využiť ako materiál a vrátiť ho späť do uzavretého cyklu automobilového priemyslu.

Depolymerizácia demontovaných polyamidových komponentov po skončení životnosti

Spoločnosť BASF vyvinula inovačný proces chemickej recyklácie, ktorý definuje nové štandardy pre recyklovanie technických plastov, a v rámci pilotného projektu predviedla jeho možnosti. Prostredníctvom tohto procesu možno efektívnym a udržateľným spôsobom recyklovať dokonca aj intenzívne využívané a kontaminované plastové diely po skončení ich životného cyklu – v tomto prípade napríklad použité olejové vane od koncernu ZF Group z vozidiel po skončení životnosti. Jadrom procesu je depolymerizácia, pri ktorej sa dlhé polyamidové reťazce rozkladajú v miestach ich prirodzeného štiepenia na pôvodné stavebné bloky – monoméry. V nasledujúcom kroku sa čistí monomér kaprolaktám získaný depolymerizáciou PA6. Týmto spôsobom je možné úplne odstrániť potenciálne rušivé nečistoty pochádzajúce z predošlého používania materiálu. Tieto nečistoty by pri mechanickej recyklácii v materiáli zostali a mohli by potenciálne znížiť kvalitu a bezpečnosť recyklovaného materiálu. Materiál sa následne znova polymerizuje na vysokokvalitný polyamid, ktorý sa v súlade s požiadavkami konkrétneho využitia ďalej spracúva na polyamidovú zlúčeninu. Táto spĺňa najvyššie štandardy kvality a je vhodná na výrobu náročných komponentov pre automobilový priemysel – čím sa uzatvára okruh od automobilu k automobilu.

„To, čo sa predtým považovalo za nerecyklovateľné, dnes tvorí základ nových vysokokvalitných produktov,“ vysvetľuje Martin Scheuble, tímlíder pre obeh technických plastov v spoločnosti BASF.

Úspešnosť partnera projektu, koncernu ZF Group, ktorému sa podarilo recyklovaný materiál spracovať na komplexné, technicky prepracované komponenty podvozka, tzv. závesy stabilizátora, pre automobilku Mercedes-Benz, jasne dokazuje udržateľnosť tohto materiálu pri praktickom využití. Testy uskutočnené na skúšobných vzorkách i samotné vyrobené komponenty ukazujú, že depolymerizácia umožňuje používať polyamidové zlúčeniny bez kompromisov z hľadiska výkonu alebo iných chemických či fyzikálnych vlastností.

Depolymerizácia demontovaných polyamidových komponentov po skončení životnosti

„Tento projekt zdôrazňuje potenciál recyklovaných plastov – dokonca aj pri technicky náročných spôsoboch využitia – a podčiarkuje inovačné kvality koncernu ZF pri zavádzaní udržateľných materiálových cyklov,“ uviedol Dr. Michael Lohrmann, riaditeľ materiálových technológií koncernu ZF, pri vysvetľovaní dôležitosti pre dodávateľa automobilových dielov.

Recyklácia rozpúšťaním polyamidov zo zvyškov z drvenia automobilov

Druhý pilotný projekt sa venuje recyklácii zvyškov z drvenia automobilov (ASR) – komplexnej zmesi rozličných materiálov, ktoré zostanú po odstránení predovšetkým kovov a skla. Vďaka úzkej spolupráci s recyklačnou spoločnosťou sa z tejto zmesi teraz podarilo extrahovať polyamidy v prevažne čistej forme, a to za pomoci novo dostupnej technológie na triedenie a spracovanie.

Časť takto získaných polyamidov sa v rámci pilotného projektu použila ako východiskový materiál pre nový proces recyklácie na báze rozpúšťadiel. Pri tomto procese sa polymérový reťazec nerozdeľuje, ale sa selektívne rozpúšťa pomocou vhodného rozpúšťadla, následne sa čistí a napokon opätovne spracúva na zlúčeniny PA6.

Recyklácia rozpúšťaním polyamidov zo zvyškov z drvenia automobilov

Táto technológia bola overená použitím vodiacej lišty reťaze v sériovej výrobe automobilky Mercedes-Benz. Komponenty v rámci pilotného projektu vyrábala a v podmienkach takmer sériovej výroby úspešne testovala spoločnosť Pöppelmann ako partner projektu.

„Tento projekt pozoruhodným spôsobom dokazuje, že recyklácia na báze rozpúšťadiel je praktickou alternatívou pri plastoch, ktoré je náročné recyklovať mechanicky. Predstavuje dôležitý prínos pre celkové obehové hospodárstvo – z vozidla späť do vozidla,“ zdôrazňuje Steffen Meyer, tímlíder pre technológiu výroby v spoločnosti Pöppelmann.

Analýza životného cyklu (LCA) potvrdila významné zníženie CO2

Popri pilotných projektoch prebiehali aj analýzy životného cyklu (LCA), ktoré vykonával externý partner. Výsledky jasne preukázali výhody nových recyklačných procesov: technológia na báze rozpúšťadiel aj recyklácia formou depolymerizácie dokazujú značné zníženie emisií CO₂ – a to nielen v porovnaní s výrobou konvenčných polyamidových zlúčenín na báze fosílnych surovín, ale aj oproti tradičným metódam recyklácie plastov, ako je tepelné zhodnocovanie. Každý z procesov preto môže v budúcnosti znamenať významný prínos pre obehové hospodárstvo a udržateľnú transformáciu priemyslu plastov.

Zachovanie širokej škály technológií

BASF sumarizuje tri fázy životného cyklu produktov, t. j. výroba, použitie a recyklácia, v rámci kampane #OurPlasticsJourney. BASF ponúka široké spektrum recyklačných riešení pre posledné štádium cyklu, keďže recyklačné ciele je možné dosiahnuť len vtedy, ak sa tieto riešenia navzájom dopĺňajú. O tom, ktoré technológie sú najvhodnejšie, rozhoduje najmä typ a dostupnosť odpadu a stupeň triedenia.

Ako vysvetľuje Jana Krägenbring-Noor, vedúca pre udržateľnosť a ochranu životného prostredia v spoločnosti Mercedes-Benz: „Spoločnosť Mercedes-Benz sa zaviazala využívať vo svojich dnešných a budúcich vozidlách druhotné suroviny ako súčasť ochrany a cirkulácie zdrojov. Na to, aby sa dostupnosť týchto vyhľadávaných druhotných surovín neustále zvyšovala, je nevyhnutné rozširovať existujúce a prinášať nové recyklačné technológie. Pilotné projekty naprieč hodnotovým reťazcom majú kľúčový význam pre neustále rozširovanie spektra využívaných recyklačných procesov a získavanie dobre podložených poznatkov. Táto technologická rozmanitosť predstavuje ďalší významný krok, ktorým môžeme prispieť k ochrane zdrojov.“

„Neustále vylepšujeme účinnosť fyzických metód, ako sú napríklad mechanická recyklácia či recyklácia na báze rozpúšťadiel. Navyše sme presvedčení o tom, že doplnkové technológie, ako napríklad chemická recyklácia zahŕňajúca depolymerizáciu, pyrolýzu a splyňovanie, sú potrebné pre ďalšiu podporu obehového hospodárstva a znižovanie množstva plastového odpadu, ktorý dnes ešte stále končí na skládkach alebo v spaľovniach. Zároveň sú potenciálnym zdrojom vysokokvalitných recyklovaných plastov. Správny regulačný rámec predstavuje základný predpoklad pre optimálne využívanie rôznych možností recyklácie plastov a súčasný rozvoj všetkých technológií,“ vysvetľuje Dr. Martin Jung, prezident divízie BASF Performance Materials.

Pre viac informácií o recyklácii polyamidov a ďalších riešeniach spoločnosti BASF sa môžete obrátiť na miestneho zástupcu spoločnosti BASF:

Petr Maňas
Key Account Manager
+420 737 240 506
petr.manas@basf.com

Autor: BASF Slovensko spol. s.r.o.

Mohlo by vás tiež zaujímať

CEE Automotive Supply Chain 2025: Transformácia bez istôt. Ako udržať Európu v globálnej hre?

5.12.2025 Ako v čase energetickej neistoty, regulačných tlakov a geopolitických zmien udržať strednú a východnú Európu atraktívnu pre podnikanie? Čo potrebujú dodávateľské firmy, aby dokázali čeliť konkurencii najmä zo strany čínskych...